Vyřiď všem lidem u Vás, že jim Izrael děkuje.

5. 12. 2012 11:25:53
“Hi, Daniel” ozval se ze sluchátka známý hlas. “You are amazing...” Hned jsem věděl, že to nepatří mně osobně. David Smadar, frontman skupiny Hava Nagila byl evidentně naměkko. “Kde jste teď?” “Nedaleko Beer Ševy,” odpovídám a divím se, proč se ptá.

“Chtěl bych za Vámi přijet poděkovat, ale to tedy nestihnu.” Má pravdu - z Tiberiady na severu Galileje je to do metropole Negevské pouště opravdu hodně z ruky. “Prosím Tě, vyřiď všem lidem co tam máš, že jim děkuji. Vyřiď všem lidem v České republice, že jim děkujeme. Nejen já, celý Izrael jim děkuje. Vyřiď to u vás každému koho potkáš – děkujeme.” Hlas mu přeskočil pohnutím. “ Přiští rok k vám přijedeme hrát a na každém koncertu poděkujeme... a kdyby kluci z kapely nemohli, tak přijedu sám a budu stát na podiu třeba sám a budu zpívat a děkovat. Češi, jste skvělí...amazing.” Podobných telefonátů jsem měl v uplynulých dnech celou řadu. Měl jsem dojem, že mi volají snad všichni přátelé a známí v Izraeli, kteří vědí, že zde zrovna jsem s českým zájezdem. Hned druhý den poté, co Česká republika v OSN hlasovala proti uznání palestinského státu, mi volal Geršon. Typický představitel konzervativní vrsty – nepatří k těm ultraortodoxním Židům, ale jarmulku má na hlavě i ve všední den a pod běžným civilním oblečením mu vykukují cicit (třásně). Žije v malé vesnici nedaleko Šechemu (Náblusu), kterou jsme shodou okolností pár dní předtím navštívili. Když jsem zvedl telefon, vyvalila se na mě přímo kakofonie hebrejských zvuků, ze kterých jsem stačil pochytit aspoň několikrát se opakující Kol HaKavod (všechna čest.... s veškerou úctou...). Když se mi ho podařilo přesměrovat do pro mě stravitelnější angličtiny, vyslechl jsem si kromě mnoha slov uznání a díků české vládě a všem Čechům, také kratší přednášku o podobnosti situace Izraele dnes se situací Československa v roce 1938 a jak nás tehdy také všichni nechali na holičkách. A určitě proto teď Izraelcům rozumíme. Geršon je bývalý učitel a má tyto věci v hlavě srovnané. A také končil: “... vyřiď všem u vás, že děkujeme a nikdy na to nezapomeneme. “ A nebyly to jenom telefonáty. Česká republika má v Izraeli dlouhodobě dobrý zvuk a často se s tím setkávám, ale tentokrát to bylo až kouzelné. Přijeli jsme na check point, voják se podíval na autobus a rutinně zeptal odkud jsme. Jakmile zazněla Česká republika, objevil se mu na tváři široký úsměv, ustoupil z cesty a mávl rukou abychom jeli. “Hezký den... a děkujeme vám.” Všechny check-pointy se takto otevíraly – jako s tím správným zaklínadlem. Dva vojáčci u vstupu do hrobky Machpela v Hebronu byli výjimkou. Když jsem s nimi přišel vyjednávat podmínky vstupu, tak ani nevěděli odkud pocházíme. Snažil jsem se jim tedy přiblížit naši zemi poukázáním na současný nárůst popularity Česka, ale tvářili se podezíravě a zavolali nadřízeného. Přišla mladá důstojnice a sotva jsem jí stačil říct odkud jsme, usmála se a obrátila ke svým lidem: “Pusťte je tam, to jsou přece Češi.” A padesát lidí z malé evropské země mělo volnou cestu do jedné z nejstřeženějších památek na Blízkém východě. Když jsme včera večer odlétali domů a stáli ve frontě na odbavení, přišel se mě službu konající důstojník bezpečnostní služby zeptat na obvyklé procedurní otázky související s bezpečností letu. Vzal do ruky můj pas, zeptal se zda jsou všichni v naší skupině z Česka a po kladné odpovědi mi pas vrátil s tím, že už nemá další otázky. Následná kontrola zavazadel byla velmi rychlá. Ani nepamatuji, kdy proběhlo odbavení celé skupiny tak bezproblémově. Na plotě českého velvyslanectví v Tel Avivu se po hlasování objevily děkovné lístečky. Jeden je na fotografii. Hebrejsky na něm stojí: DÍKY od lidu Izraele. A anglicky ještě: DÍKY. A protože je Izrael malá země a vždycky se nakonec na všechno přijde, tak mohu dodat, že onen člověk, který tento lístek na plot anonymně vložil, přijel až z okolí Jeruzaléma, aby tímto způsobem zcela skromně vyjádřil svůj dík. “Vyřiď všem lidem u Vás, že jim Izrael děkuje...” Tak to rád tímto způsobem vyřizuji. P.S. Dnes (5.12.) přilétá do Prahy vyjádřit oficiálně dík také ministerský předseda Izraele Benjamín Netanjahu. Všichni mají možnost ho pozdravit před Úřadem vlády (nábř. E. Beneše 4, Praha), kde se bude konat spontánní veřejné shromáždění od 11:45 hodin. Příjezd kolony s izraelským premiérem se očekává okolo 12:15.
Autor: Daniel Haslinger | středa 5.12.2012 11:25 | karma článku: 38.81 | přečteno: 3753x

Další články blogera

Daniel Haslinger

Čerstvé postřehy z Izraele

Minulý víkend jsem se vrátil z kratší pracovní cesty do Izraele. Absolvoval jsem tam několik pracovních setkání a navštívil některé přátele jak izraelské, tak palestinské. Mise byla úspěšná a zájemcům nabízím některé postřehy.

6.3.2024 v 10:17 | Karma článku: 31.76 | Přečteno: 860 | Diskuse

Daniel Haslinger

Oslavy Dne Jeruzaléma na vlastní kůži.

Letošní oslavy Dne Jeruzaléma mě opravdu zaskočily. A to jsem si po téměř 200 návštěvách Izraele myslel, že mě tam toho již moc nepřekvapí.

23.5.2023 v 10:25 | Karma článku: 15.98 | Přečteno: 448 | Diskuse

Daniel Haslinger

Co se to v Jeruzalémě zase děje?

Dnes ráno (23.11.2022) došlo na dvou místech Jeruzaléma k explozi výbušnin, nastražených na autobusových zastávkách. Výsledkem je jeden mrtvý a nejméně 26 zraněných - někteří z nich jsou stále v kritickém stavu.

23.11.2022 v 23:00 | Karma článku: 18.80 | Přečteno: 397 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 17 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 14.26 | Přečteno: 270 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.10 | Přečteno: 464 | Diskuse

Olča Vodová

zdánlivě zadarmo

(svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...,svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...)

27.3.2024 v 21:18 | Karma článku: 5.18 | Přečteno: 113 | Diskuse
Počet článků 29 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2641

Již přes 30 let se profesně zabývám historií i současností Blízkého východu, v posledních 15 letech přímo na místě. V Izraeli a přilehlých zemích (Jordánsko, Egypt) pobývám minimálně 10x ročně, většinou jako průvodce turistických nebo obchodních skupin. V čase, který vyšetřím navíc, bádám přímo v terénu po objektivitě starověkých i současných informací týkajících se jednotlivých míst. Mohu se svobodně pohybovat po obou stranách izraelsko-palestinské hranice a díky tomu nevidím věci černobíle.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...